Santa Maria del Mar

Santa Maria del Mar er blant det som i Cuba kalles "Playas del Este", eller strendende i øst. Om man tar med hele linjen med strender er den flere kilometer lang. Vi valgte å reise til Santa Maria ettersom den er litt mer øde og mindre turistifisert enn de andre strendene i området. Det er mye deiligere å ligge på et sted med bare tyve lokale personer, enn en strand med opp mot tusen turister.

Havana dag 4

Vi startet dagen med å bare gå rundt og surre litt. Det er så mange fine gater og steder man aldri hadde oppdaget dersom man bare følger kartet til pungt og prikke hele tiden! Cuba er et ganske trygt land, og det er veldig lite kriminalitet der i forhold til resten av landene rundt. Litt stjeling er det, men det kommer nok av at de er så fattige her.

Vi partet også med mange hyggelige folk! De er så pratsomme og koselige her! I Mexico merker man ofte at de har en baktanke når de snakker med oss, enten de vil selge oss noe eller andre ting.

Et marked vi var innom.

Enda en av de hyggelige folkene her!

Om man beveger seg utenfor den nyoppussede gamlebyen, er det ikke mye pent her lenger. Bare se på huset under her. Det er helt falleferdig og folk bor her! Og dette var ikke de verste husene en gang...

Vi besøkte også revolusjonsmuseet. Her var det utrolig mye spennende å se på, og jeg er glad jeg reiste med to andre som ikke klager og syter hver gang man skal innom museer eller se på andre historiske steder.

Veggene var full av kulehull.

Klær som ble brukt ved det lokale sykehuset.

Solbrillene til Fidel Castro.

Voksfigurer av Fidel og Che.

Etter å ha trasket rundt i en hel dag ble vi ganske sliten i beina, så vi bestemte oss for å leige nok en bil med sjåfør. Det var deilig å bare kjøre rundt og høre på guiden som fortalte. Vi stoppet også litt noen steder.

Huset til Che Guevara.

Baseballstadion "Estadio latino americano". Baseball er nasjonalsporten på Cuba, men gikk desverre ingen kamper da vi var der.

Etterpå var det tilbake til hotellet hvor vi spiste middag og sovnet tidlig! Vi fikk hvertfall mye utav dagene!

La Bodeguita del Medio

Det er ukjent hvem som lagde den første mojitoen, men det sies at det var her på La Bodeguita del Medio det skjedde. Det var i alle fall de som gjorde drinken kjent på tretti- og førtitallet. Når vi først var i Havana måtte vi nesten innom å smake. Kanskje litt for mye rom for våre norske, pysete ganer, men ellers var den veldig god. Hele stedet hadde også en veldig fin sjarm med både livemusikk, salsa og masse glade folk!

Havana dag 3

Det går forsatt an å stemme på på "Stines blogg" (nr 5) i Gateways bloggkonkurranse HER.

Etter en dag med mye trasking og vonde bein fant vi ut av vi skulle slappe av på Cubas fineste hotel, Hotel National. Det er her alle kjendiene bor når de er i Havana, og man kunne se på de som bodde der at de var mer velstående enn gjennomsnittspersonen.

Før vi skulle slappe helt av gikk vi litt rundt på området for å se oss om. Her møtte vi tilfeldigvis en mann som tok oss med på omvisning gjennom noen gamle, underjordiske tuneller som ble brukt under krigen. Veldig spennende og litt småskummelt, men vi lærte mye mens gikk rundt i mørket.

Da vi kom oss til basengområdet ble vi egentlig litt skuffet ettersom vårt hotell har et mye finere uteområde, og i tillegg måtte vi betale en god del for å komme inn. Vi ble der en stund og vi befant oss vel mer under enn over vannet. Da vi skulle gå fikk vi også vite at vi fikk spise og drikke for det beløpet vi betalte da vi kom, så da ble det god lunch bestående av guavajuice og baguetter.

Noen jenter fra klassen bodde også på samme hotell som oss i Cuba, og siden Josefine hadde bursdag denne dagen måtte vi nesten ut å feire. Da vi kom til resturanten vi ville spise på var det stappfult, men det hele endte med at vi fikk en egen VIP-etasje for oss selv. Her hadde kelneren som mål å få i oss mest mulig sprit, men man kan vel ikke si at han fikk det det.

Vi tok også en drink i baren på Havanas høyeste bygning, La Torre. Utrolig fin utsikt, men stedet var ganske rolig og kjedelig. Gjennomsnittsalderen på resten av gjestene var vel kanskje tredobbet så høy som vår.

Vi prøvde også å finne et utested, men det var heller vanskelig. Enten måtte vi være utendørs (det er her cubanerne samler seg ettersom de ofte ikke har penger til å betale seg inn på nattklubber) eller så virket det som vi hadde sneket oss inn på et bursdagsparty.

Til slutt fant vi ut at det var best å komme seg tilbake til hotellet, men da hadde den ene taxisjåføren reist. Dette løste han andre ved å putte hele syv stykker inn i en bitteliten bil. Morsomt var det hvertfall, men jeg er glad vi ikke skulle langt!

Det skjedde også mye annet denne kvelden, men nå orker jeg rett og slett ikke å skrive mer. Garantert en kveld vi vil huske en stund!

Museo del Chocolate

Når man først er i Havana, må man nesten innom Museo del Chocolate, eller sjokolademuseet. Her har de sjokolade i alle mulige former, historien om sjokoladen står skrevet på store plakater på veggene og i tillegg er det verdenskjent for sjokolademelken de lager der. Man kan også se hvordan sjokolade blir laget, men dette tok ikke vi oss tid til.

Forresten så kommer kakaoen og sjokoladen fra det området i Mexico vi bor i nå. Da spanjolene kom til Mexico fikk de varm sjokolade av Aztek-indianerne. De overrakte drikken mens de sa at de måtte vere forsiktige siden drikken var varm. "Choco latte" på aztekspråk, og slik fikk sjokoladen navnet sitt i Europa. Ganske morsomt i grunn.

Sightseeing i Havana

Målet for dagen var å få sett mest mulig av byen slik at vi fikk oversikt over hvor ting var og va vi måtte få med oss senere. I Havana finnes det ingen bedre måte å gjøre det på enn å leige bil med sjåfør og guide. Bilimporten til Cuba har vært svært begrenset siden revolusjonen, og derfor florerer det av gamle bilder fra 1940 og 1950. Guiden vi fikk var skikkelig hyggelig, men han kunne desverre ikke et ord engelsk. Dette resulterte i at vi fikk testet spanskkunskapene våre.

Vi stoppet mange steder på veien. Blant annet ved museer som var betydningsfulle i Cubas historie, på utsiktsplasser og andre steder som var kjekke å se. Guiden tok seg god tid til å forklare hva de forskjellige bygningene og stedene var og historien bak. Utrolig nok skjønte vi en god del av det!

Hele byen er "pyntet" med bilder av Che Guevara og Fidel Castro. Sitater over alt, og kommunistisk propoganda uansett hvor du snur deg. Dersom vi spurte lokale personer om de likte å bo på Cuba fikk vi ett innøvd "Ja, selvsagt!" og et skeptisk blikk som svar. Det er tydelig at befolkningen her ikke har så mye å si.

Det er ganske store kontraster i hvordan bygningene er her. I den nyoppussede gamlebyen, var det utrolig fint, og man fikk følelse av å være i enten Barcelona eller Roma. Om man bevegde seg to meter utenfor var det forfalne bygninger og steder jeg aldri kan se for meg at folk kan bo. Bare se på bildet under.

Vi valgte å spise lunch på Plaza Vieja som skal være det fineste stedet i gamlebyen. Her har de et lokalt ølbryggeri som også serverer kjempegode hamburgere! Veldig fornøyde med stedet og var tilbake hit flere ganger i løpet av turen.

Senere gikk vi bare rundt i gatene og tuslet, og prøvde å finne frem ved hjelp av kartet vi hadde kjøpt tidligere på dagen. Vi klarte oss ganske bra med Kristin som kartleser og kom oss frem til både Plaza de la Catedral og Plaza del Armas som er det eldste kvartalet i Havana. Det var her byen ble grunnlagt.

Vi valgte å gå langs promenaden på veien hjem igjen. Den er KJEMPELANG og det er alltid mange folk som står å fisker der. Om kvelden er det her folk samler seg, og ofte med en flaske med rom og cola.

Skydive

Nå er det nesten to uker siden vi bestilte fallskjermhopping, og etter så lang tid uten å fortelle det til noen holder vi på å sprekke. Like før vi fortalte det til vakten ved leiligheten vår bare fordi han ikke hadde klart å fortelle det videre på engelsk! Nå har vi hvertfall endelig gjort det, og herregud for en opplevelse! VI VIL FLERE GANGER!

Det var faktisk mindre skummelt enn jeg hadde trodd, men det kilte en god del i magen i det vi skulle hoppe ut av flyet. Spesielt da han jeg hoppet med sa at jeg kanskje burde hatt en litt mindre sele! Flyet skranglet som bare det, og jeg tror faktisk det er tryggere å hoppe enn å faktisk lande igjen med det flyet!

Havana #1

På reisedagen stilte vi opp på stranden med både kofferter og vesker, og var klare for å dra rett etter en runde med volleyballturnering. Var veldig kjekt, men ettersom de fleste var mest giret på springbreak var det nok litt mindre entusiasme enn hva det har vært på de andre turneringene.

Elisabeth klarte å få tak i en kjempehyggelig taxisjåfør til oss. Hun var fra USA, og hadde akkurat flyttet til Mexico. Skravlet og koste oss hele veien, til og med det at vi pungterte tok hun med godt humør. Da vi kjørte ut fra bensinstasjonen igjen var det også sekundet før vi ble påkjørt, og selv om vi satt igjen litt skrekkslagne, smilte hun forsatt!

At ting tar tid her er det ingen tvil om. Det er så mye køer på flyplassene her at vi sikkert har stått nok for flere uker. Da vi endelig hadde kommet oss gjennom det man måtte var vi så glade at vi omtrent løp ut i taxien som ventet på oss på flyplassen. Da vi hadde kjørt et godt stykke kom vi plutselig på at vi hadde glemt å veksle penger. Det stresset oss en smule ettersom vi hadde hørt at dette var eneste mulige stedet å gjøre det.

Vi bestemte oss likevel for å dra til hotellet for å skjekke inn, og heldigvis fikk vi vekslet inn her også. Kostet litt, men vi hadde ikke så mye valg. Hotellet var kjempefint, og selv om mange velger å bo hos personer når de er i Havana var det deilig å kunne ta litt avstand fra alle inntrykkene og opplevelsene da vi skulle legge oss om kveldene.

Etter innskjekkingen gikk vi ut for å få oss litt frisk luft. Vi gikk ned mot vannet hvor vi så oss litt rundt og tok litt bilder før vi gikk tilbake til hotellet for å spise middag. Vi var utslitt etter den stressfylte dagen og sovnet allerede før klokken var halv ti.